Albin 25 er en klassisk familiebåd med alt det nødvendige udstyr til en fantastisk ferie på kanalen. Anbefales til 2-4 personer plus et lille barn. Båden har ikke varmt vand, og der er 1 toilet og ingen bruser.
I lejen er ikke inkluderet sengelinned, håndklæder, viskestykker og rengøringsmidler m.m. - dette kan lejes/købes på basen
Man sejler på den smukke Göta Kanal, som løber fra Sjötorp over søen Vänern til Söderköping. Turen på Götakanalen er i alt 190 km lang og der er 58 sluser.
Götakanalen - En drøm, der går 300 år tilbage.
Allerede i det sekstende århundrede foreslog den berømte biskop Brask i Linköping en kanal over Sverige fra Østersøen til Nordsøen. Planer for en sådan vandvej kom til at blive diskuteret mange gange, før Baltzar von Platen endelig forvandlede dem til virkelighed.
I 1806 udarbejdede grev Baltzar von Platen, søofficer og minister, en afhandling om kanaler og blev senere bedt om at forelægge en plan for Göta-kanalen. Den 11. april 1810 udstedte kong Karl XIII et charter, der tillod kanalselskabet at bygge og drive kanalen, og bevilgede virksomheden arbejdskraft, jord og skove til projektet.
I maj 1810 startede udgravningsarbejdet i Motala. Arbejdet var snart i gang på omkring 15 steder langs ruten.
Göta-kanalen blev stort set bygget af 58.000 indkvarterede soldater fra 16 forskellige regimenter. I løbet af de 22 år, byggeriet var i gang, arbejdede omkring 60.000 mand, inklusiv et kompagni af russiske desertører og en række civile arbejdere, i alt omkring 7 millioner dagsværk, hver på 12 timer.
Det meste af kanalen blev udgravet i hånden ved hjælp af jernskoede træsplader. Arbejdet bestod hovedsageligt af gravning, sprængning og bearbejdning af sten. Baltzar von Platen introducerede også flere nye teknikker ved hjælp af forskelligt udstyr fra England. En række dygtige engelske formænd blev rekrutteret
Man kan vælge mellem 3 ruter - alle med udrejsebase i Motola. Ruterne er nøje udvalgte i samarbejde med Göta og Kinda Kanal Compagny, som er ansvarlige for arbejdsstab, sluser, og baserne langs kanalen. De sikrer også, at der er plads på baserne ved kanalen. Det er derfor, at vi skal informere Göta Kanalbolag og Kindakanal hvilken rute, du har valgt. Undervejs kommer du til baser, som alle har gode faciliteter så som toiletter, brusere og el, og så ligger de i nærheden af indkøbsmuligheder. El bådene har faste pladser til opladning om natten efter en dagssejllads. Tidspunkterne er ca-tider med mulighed for frokost, sightseeing og badning undervejs. Du har mulighed for at vælge ruten ved bookingen eller senest 1 uge før udrejse.
Blå rute: Motala - Söderköping - Motala. Blå rute er en fantastisk tur, hvor du kan nyde den østlige del af Götakanalen.
Grøn rute: Motala - Kinda - Motala. Denne tur er både for de rutinerede sejlere og de ikke erfarne. På turen sejler du på både Göta- og Kindakanlen.
Rød rute: Motala - Sjötorp - Motala. På turen kommer du over Vättern.
Klik her for at se detaljerede beskrivelser af turene....
TILLÆG: I Sverige skal man betale et tillæg for sluserne, skat til staten, baserne med bad osv.... Prisen varierer alt efter bådtype. For denne båd er prisen 565 €. Beløbet betales ved bookingen. Man betaler kun 1 gang - selv om man sejler i 2 uger.
Se listen over tillægsydelser her...
Man lejer flodbåden fra lørdag - lørdag. Man har båden fra kl. 12.00 - 14.00 og skal aflevere den kl. 9 om morgenen.
Det anbefales, at man har prøvet at sejle før.
Rabat højsæson: der gives 10 % i rabat ved booking mindre end 30 dage før udrejse. Ved eller flere ugers sejllads, er det tillægget, der er rabatten, idet der kun betales tillæg 1 gang.
Rabat lavsæson 1: 4/5 - 24/5 og 31/8 - 28/9. Der gives 50 % rabat. Ved 2 eller flere ugers sejllads, er det tillægget, der er rabatten, idet tillægget kun betales 1 gang.
Rabat lavsæson 2: 25/5 - 7/6 og 31/8 - 28/9. Der gives 30 % rabat. Ved 2 eller flere ugers sejllads, er det tillægget, der er rabatten, idet tillægget kun betales 1 gang.